Daurah Kitab Syamail Muhammadiah


Alhamdulillah baru-baru ini diriku dan sahabat-sahabat yang lain telah diberi kesempatan waktu untuk mengikuti daurah Kitab Syamail Muhammadiah yang telah didiskusi oleh Al-Fadhil Syeikh Muhammad Husni Ginting Al-Langkati Al-Azhari Al-Husofy sehingga khatam. Daurah yang berlangsung selama 3 hari ini yang bermula pada 20-22 Mac 2010 bertempat di Dewan Syeikh Abdul Halim Mahmud, Kompleks Pahang Hayyu Asyir, Kaherah.

Kitab Syamail Muhammadiah

Syeikh Muhammad Husni Ginting

Kitab Syamail Muhammadiah ini telah dikarang oleh Al-Imam Al-Faqih Al-Hafizh Abu Isa Muhammad bin Isa Bin Surah At-Tirmidzi. Kitab Syamail Muhammadiah ini menceritakan tentang keperibadian Baginda Rasulullah SAW dari struktur tubuhnya, akhlaknya, pakaiannya, kehidupannya, makanannya dan lain-lain lagi. Kitab ini memiliki lima puluh bab, dimulai dari bab kejadian Baginda Rasulullah SAW dan diakhiri dengan bab melihat Rasulullah di dalam mimpi. Kitab ini sangat penting sekali dipelajari oleh seluruh umat Islam agar mereka lebih mengenali lebih dekat keperibadian Baginda Rasulullah SAW agar dapat dijadikan sebagai panduan hidup serta menerbitkan rasa kecintaan kepada Baginda Rasulullah SAW.

Semoga daurah seperti ini akan dapat diteruskan lagi serta dapat memberi manfaat, keberkatan dan menambahkan rasa kecintaan kita kepada Baginda Rasulullah SAW..Amin..

-AL FAQIR ILALLAH-
Posted on 1:23:00 am by egtanta and filed under | 0 Comments »

0 comments: