Awal Muharram 1430 Hijrah

Sedar tidak sedar sekarang kita semua telahpun berada di dalam Tahun Baru Islam 1430 Hijrah. Syukur kehadrat Allah S.W.T kerana masih lagi memanjangkan umur kita semua untuk meneruskan kehidupan dan menjalankan amanah serta tanggungjawab sebagai hamba dan khalifah Allah di muka bumi ini. Namun begitu, cuba kita renungkan dan muhasabah bersama-sama, apakah yang telah kita lakukan pada tahun-tahun yang telah berlalu itu? Adakah kita telahpun menunaikan amanah dan tanggungjawab kita sebagai seorang hamba dan khalifah Allah di muka bumi ini dengan sebaik-baiknya??

Muharram ertinya "yang diharamkan" atau "yang dipantangkan". Dinamakan Muharram kerana pada bulan ini dilarang berperang atau menumpahkan darah. Larangan ini berlangsung terus sampai pada masa permulaan Islam. Di antara peristiwa besar yang berlaku pada bulan ini ialah:-

- 1 Muharram : Maal Hijrah / Awal Muharram
- 10 Muharram : Hari Asyura
- 10 Muharram : Kematian Saidina Hussain R.A (cucu Baginda S.A.W) di Karbala pada 61 Hijrah.

Kita semua pastinya sudah mengetahui tentang bagaimana peristiwa Rasulullah S.A.W berhijrah dari Kota Mekah ke Kota Madinah. Oleh itu di sini ana ingin tumpukan kepada ibadah serta peristiwa-peristiwa lain yang berlaku pada bulan Muharram ini.

Keistimewaan Hari Asyura

Dalam bulan yang mulia ini terdapat satu hari yang paling bersejarah dalam diari umat Islam iaitu Hari Asyura. Oleh itu Rasulullah S.A.W menganjurkan umatnya supaya berpuasa, bersedekah, dan melakukan pelbagai jenis kebajikan pada hari ini. Sebagaimana yang dinyatakan dalam hadis Rasulullah S.A.W yang bermaksud : "Sekiranya aku masih hidup pada tahun hadapan, nescaya aku akan berpuasa pada hari kesembilan (Tasu'a) dan kesepuluh (Asyura)". (Hadis riwayat Muslim).

Daripada Hafsah R.A bahawa dia berkata : "Empat jenis ibadah yang tidak pernah ditinggalkan oleh Nabi S.A.W : Puasa Hari Asyura, puasa sepuluh hari dalam bulan Zulhijjah, puasa tiga hari pada setiap bulan dan solat dua rakaat sebelum fajar". (Hadis riwayat An Nasai).

Daripada Ibnu Abbas R.A berkata : " Aku tidak pernah melihat Nabi S.A.W mengutamakan puasa pada satu hari melebihi hari-hari lain melainkan hari ini iaitu Hari Asyura dan bulan ini yakni bulan Ramadhan". (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Antara peristiwa-peristiwa lain yang berlaku pada Hari Asyura ialah :-

1) Kejadian langit dan bumi.
2) Kejadian laut dan bukit bukau.
3) Penciptaan Nabi Adam A.S dan juga Hawa.
4) Allah S.W.T menerima taubat Nabi Adam A.S.
5) Nabi Idris A.S dan Nabi Isa A.S diangkat ke langit.
6) Bahtera Nabi Nuh A.S tersadai di atas Bukit Al Judi.
7) Lahirnya Nabi Ibrahim A.S.
8) Allah S.W.T menyelamatkan Nabi Ibrahim A.S daripada api Namrud.
9) Allah S.W.T mengeluarkan Nabi Yunus A.S daripada perut ikan Nun.
10) Allah S.W.T mengembalikan penglihatan Nabi Yaakub A.S.
11) Allah S.W.T menyembuhkan penyakit Nabi Ayub A.S.
12) Allah S.W.T mengeluarkan Nabi Yusuf A.S daripada telaga yang dalam.
13) Nabi Yusuf A.S dibebaskan dari penjara.
14) Allah S.W.T menganugerahkan kerajaan kepada Nabi Sulaiman A.S.
15)Allah S.W.T membelah laut untuk Nabi Musa A.S dan menenggelamkan Firaun laknatullah serta bala tenteranya di Laut Merah.

Berkenaan dengan bulan Muharram ini juga, terciptanya TAQWIM HIJRI apabila Saidina Umar Al Khattab R.A yang merupakan Khalifah Islam kedua pada ketika itu telah menghantar surat perintah kepada Abu Musa Asya'ari di Basrah di mana dalam surat tersebut tertulis Syaaban. Abu Musa Asa'ari telah menghantar surat kepada Saidina Umar Al Khattab R.A untuk mengetahui masa yang sebenar tentang bulan Syaaban itu sama ada yang sedang mereka berada sekarang ataupun Syaaban yang telah lalu. Melihat perkara ini, maka Saidina Umar Al Khattab R.A terus memberi pandangan agar diadakan taqwim khas untuk panduan umat Islam. Pada tahun 17 Hijrah Saidina Umar Al Khattab R.A mencadangkan agar umat Islam mengadakan satu pembaharuan bagi memulakan tarikh perjalanan hidup berdasarkan taqwim khas. Beliau telah menghimpunkan umat Islam pada masa itu dan berbincang dengan mereka mengenai taqwim tersebut. Ada di kalangan mereka yang mencadangkan agar dimulakan mengikut tahun kenabian Nabi S.A.W tetapi beliau menolaknya. Kemudian ada yang mencadangkan agar dimulakan dengan mengambil tahun Hijrah Nabi S.A.W sebagai titik permulaan kepada taqwim umat Islam yang mana cadangan itu terus diterima.

Di sini bukanlah mahu diberikan penekanan tentang siapa yang mencipta atau bilakah terciptanya taqwim ini, tetapi ingin menyatakan kepada umat Islam adakah selama ini kita mengambil berat tentang taqwim tersebut, dan setakat manakah penggunaannya dalam kehidupan kita di alaf ini. Sedar atau tidak, rata-rata umat Islam telah diperdaya oleh golongan yang ingin menyerang umat Islam dengan menggunakan kaedah pemikiran atau perang saraf dengan cara mereka memperluaskan penggunaan kalendar mereka hingga menyebabkan kita terlupa terhadap semua peristiwa sejarah yang berlaku dalam Taqwim Hijri yang suatu masa dahulu begitu gah digunapakai.

Di sini kita dapat rumuskan betapa peri pentingnya TAQWIM HIJRI dalam memperingati peristiwa-peristiwa sejarah agar kita tidak melupai bagaimana perjuangan Nabi S.A.W serta para sahabat dalam menegakkan dan menyebarkan dakwah Islam hingga ia berdiri kukuh di seluruh pelusuk bumi. SEDARLAH!!!

Selamat Tahun Baru Islam 1430 Hijrah buat semua. Jadikanlah tahun 1430 Hijrah ini lebih baik daripada tahun-tahun sebelumnya yang telah berlalu. Sama-samalah kita berhijrah daripada perkara yang buruk kepada yang baik dan yang baik kepada yang lebih baik lagi.



-AL FAQIR ILALLAH-








Posted on 6:52:00 am by egtanta and filed under | 0 Comments »

0 comments: