DIMANAKAH SENSITIVITI KITA?


Boikot??ish,susahla..Kalau boikot kita nak makan dan pakai apa nanti??Sebab barang-barang Israel dan Amerika banyak. Kita tak boleh nak elak. Kebanyakan barang-barang keperluan kita semuanya dari Israel dan Amerika. Kalau kita boikot pun masih ada orang lain yang beli. Lagipun kalau kita boikot bukannya mendatangkan apa-apa kesan pada ekonomi mereka pun. Menyusahkan dan merugikan kita jek..

Itulah antara kata-kata dan alasan-alasan kita untuk tidak menjayakan kempen boikot ini.Adakah betul dan munasabah alasan-alasan itu dan bolehkah ianya diterima???

Cuba kita lihat kepada fatwa tokoh-tokoh ulama kita iaitu antaranya Sheikh Dr Yusuf Al Qardhawi yang berfatwa haram hukumnya umat Islam membeli produk dan barang dagangan Yahudi dan Amerika, dan menganggapnya itu sebagai salah satu dosa besar. Manakala Syeikh Dr. Muhammad Sayyid Thantawi, Syeikhul Azhar, yang selama ini terkesan lentur dalam setiap pernyataannya, kini lebih tegas lagi akan kemestian memerangi musuh-musuh Islam, iaitu katanya "Apabila kamu tidak mampu memerangi mereka (musuh-musuh Islam, Israel dan Amerika) dengan senjata, maka minimal lawanlah dengan memboikot barang-barang dan produk-produk mereka."

Lihatlah dan cubalah kita fahami dan mendalami apa yang telah difatwakan oleh tokoh-tokoh ulama kita itu. Adakah kita masih lagi tidak faham dengan apa yang telah difatwakan itu?Masihkah lagi kita ingin membeli barangan-barangan mereka itu??Tidak ada rasa bersalahkah dalam diri kita ini?Dimanakah sensitiviti kita terhadap apa yang telah difatwakan dan atas nasib yang menimpa saudara-saudara seagama kita yang dibunuh dengan sewenang-wenangnya di Palestin??Adakah kita ini masih boleh mengakui bahawa kita ini seorang Islam jika kita masih lagi menyalurkan wang kita kepada Israel dan Amerika dengan membeli produk-produk mereka untuk membunuh saudara-saudara kita di Palestin??








Sebuah laporan di Amerika menyatakan bahawa kempen boikot terhadap produk-produk Israel dan Amerika di negara-negara Arab telah mengakibatkan kerugian sebanyak 40% kepada mereka.Nah,lihatlah betapa berjayanya kempen boikot yang telah dilakukan itu.

Jika kita memboikot produk-produk Israel dan Amerika, kita masih lagi mempunyai alternatif lain lagi, kerana sekarang ini sudah banyak terdapat produk-produk yang dibuat oleh peniaga-peniaga Islam bagi menyaingi produk-produk Israel dan Amerika.

Ketahuilah bahawa (RM1=sebutir peluru untuk membunuh rakyat Palestin)..

Adakah kita rela untuk menyumbangkan wang untuk musuh-musuh Islam??

Adakah kita rela saudara seakidah dengan kita dibedil dengan peluru-peluru akibat dari sumbangan kita??

Tiadakah terdetik langsung dihati kita sebagai seorang muslim untuk membantu saudara-saudara seagama kita di Palestin??

Kita tidak mampu dan tak berdaya untuk mengangkat senjata berjihad bersama-sama saudara kita di Palestin untuk menentang Yahudi laknatullah..

Tapi..apa yang kita mampu dan harus buat ialah berdoa dan memboikot semua barangan-barangan Yahudi dan Amerika untuk melumpuhkan ekonomi mereka..

Jadi..Sedarlah dan muhasabahlah diri kita semua wahai saudara-saudaraku..Adakah wang yang kita belanjakan untuk membeli produk-produk Israel dan Amerika menyebabkan beribu-ribu saudara-saudara kita di Palestin terbunuh??

Demi memastikan tiada sumbangan kita terhadap mereka yang sentiasa ingin menghancurkan Islam..Maka mari kita semua bersama-sama menjayakannya...BOIKOT...AYUH!!!

Berikut adalah antara senarai produk-produk Israel dan Amerika yang perlu kita boikot :



Makanan
-Syarikat Tasty FoodsProduk: Makanan RinganJenama: Samba, Fun, Lays... dan sebagainya.
-Syarikat HeinzProduk: Puri Tomato, Ketchup, Sos Cili & Tomato... dan sebagainya.
-Syarikat LambertProduk: Gula-gulaJenama: Chiclets, Adams, Clorets, Snack, Halls... dan sebagainya.
-Syarikat HosstessProduk: Makanan Ringan & KekJenama: Twinkess, Hos Hos, Cup Cake... dan sebagainya.
-Syarikat CadburyProduk: Coklat, Gula-gula, makanan ringan... dan sebagainya.
-Syarikat Coca-colaProduk: Minuman bergasJenama: Coca-cola, Fanta, Sprite, Pepsi, 7-up, ---Mountain Dew, Miranda... dan sebagainya.
-Syarikat Hadaiq California
-Syarikat RockyProduk: Basbuosah, Jeli Om-Ali... dan sebagainya.
-Syarikat Perrier-VittelProduk: Air Galian Barakah... dan sebagainya
-Syarikat NestleProduk: Makanan Ringan, Minuman, Campuran MasakanJenama: Kit-kat, -Perrier, Nescafe, Maggie, Vittel, Pure Life, Nido, Smarties, Lion, Polo, After Eight, Coffe Mate, -Nesquik, Aero, Quality Street, Felix (makanan haiwan-kucing), Croose & Blackwell, Milkmaid, -Carnation, Shreddies, Baci Baby Ruth, ButterFinger, MilkyBar, Frutips... dan sebagainya.
-Syarikat AmericanaProduk: Burger, Sausage, Ayam... dan sebagainya.
-Minyak Sayuran Rawabi, Fern
-Makaroni Columbus, Hayo ,Chipsy,Delta,Super Market,Sainsburry,Heiz,Edge,Tesco

Kedai Makan/Restoran

-McDonalds,Tikka,Kentucky Fried Chicken (KFC),Kantis,Arby's,Pizza Hut,Chicken Tikka Paradise,McBurger.

Alat Pencuci dan Kecantikan

-Syarikat Procter & GambleProduk: Kesihatan, Syampu, SabunJenama: Head & Shoulders, Pert Plus, Pantene, Always, Tide, Crest, Pampers, Lux, Palmolive, Camay, Zest, Ariel, Fairy, Signal 2, Close Up, Colgate, Monsieur Propre, Oil of Olaz, Petrol Hahn, Pringles, Sanicroix, Tampax, Tempo, Vicks, Vizir, Yes Swiffer, Ace, Action 500, Bonux, Mr Clean... dan sebagainya.
Syarikat PalmoliveProduk: Pencuci dan SabunJenama: Ajax, Palmolive, Tahiti, Axion, Bingo, Fabe, Felire, La croix, Mennen, Murphy... dan sebagainya.
Syarikat Johnson & JohnsonProduk: Kesihatan dan Penjagaan Diri
Syarikat JohnsonProduk: Pewangi dan Ubat Nyah SeranggaJenama: Raid, Glade... dan sebaginya.
Syraikat Revlon Make-up,Syarikat East In Sambel,Syarikat Beverly Hills,Syarikat Sitreen

Bahan Tenaga

-Bateri Kenderaan Milestone,Bateri Kenderaan Powder,Bateri Kecil Energyzer, Duracell, Everady... dan sebagainya.

Alatan Sukan

-Nike,Universal,Power,Paramount,Youngers.

Pakaian

-Jean's Basic,Kelvin Klein,Levi's,Basic Lauren

Alatan Pejabat

-Syarikat Delta Egypt,Parker Schiffer,Pen Schiffer,Higher.

Alatan Komunikasi dan Teknologi Maklumat

-Max
-IBM
-Intel
-Uracel
-Nokia
-Motorola
-Digital

Semoga segala usaha yang kita lakukan dalam memboikot daripada membeli produk-produk Israel dan Amerika ini akan dapat melemahkan serta melumpuhkan ekonomi dan kekuatan mereka agar saudara-saudara kita di Palestin akan terselamat. Dan semoga dengan usaha kita yang sedikit ini akan mendapat balasan kebaikan daripada Allah SWT.

"Ya Allah, Engkau selamatkanlah dan berikanlah kekuatan kepada umat Islam di Palestin dan di seluruh dunia ini. Berikanlah kemenangan kepada mereka. Dan Engkau terimalah sedikit daripada usaha kami yang tidak seberapa ini dalam membantu saudara-saudara kami di sana serta demi mencapai keredhaanMU"..AMIN.


-AL FAQIR ILALLAH-










Posted on 8:36:00 am by egtanta and filed under | 0 Comments »

0 comments: